Halil Altındere: Welcome to Homeland

Halil Altındere
Welcome to Homeland
wernisaż: piątek, 12.10.2018, godz. 18.00
od 12 października do 4 listopada 2018 roku
czwartek–niedziela, 17.00–20.00

Jeśli żadne państwo ich nie chce, może osiedlimy uchodźców na Marsie? Tym pytaniem Kaya Genç, turecki komentator polityczny i eseista, podsumował jedną z prezentowanych na wystawie prac, celnie punktując specyfikę twórczości Halila Altındere – kontekstową, trudną, choć w charakterystyczny sposób ironiczną i niepozbawioną futurystycznej sugestii.

Urodzony w 1971 roku Altındere jest Kurdem mieszkającym w Stambule, z jednej więc strony jest przedstawicielem najliczniejszej, przejawiającej silne tendencje separatystyczne mniejszości zamieszkującej Turcję; z drugiej – mieszkańcem kosmopolitycznego miasta, które tworzy warunki dla międzynarodowej ekspozycji jego idei. Największą rozpoznawalność Altındere zdobył w latach 90., zarówno jako artysta, ale także jako wydawca „art-ist Magazine” i kurator o łatwo wychwytywalnym, politycznym zacięciu. Od tego czasu w swoich pracach podejmuje tematy władzy i społecznej niesprawiedliwości. Otwarcie dopuszcza się krytyki polityki tureckiego rządu, szeroko odnosi się także do zagadnienia grup marginalizowanych – Kurdów (Dance with Taboos, 1997; Dance with Taboos II, 1997) czy Romów (Wonderland, 2013; Welcome to the Land of the Lost, 1998).

Welcome to Homeland jest pierwszą w Polsce indywidualną wystawą artysty, która prezentuje jego trzy powstałe w 2016 roku projekty poświęcone kryzysowi uchodźczemu. Space Refugee, Homeland i Köfte Airlines to mikroopowieści, których bohaterami są astronauta Muhammed Ahmed Faris czy raper Muhammad Abu Hajar, będące rodzajem niezapośredniczonej soczewki, przez którą przyglądamy się kryzysowi z nieco innego kąta; choć opowiedziane językiem ironicznego fantazmatu nigdy nie tracą jednak połączenia z gorzką rzeczywistością.

Halil Altındere (ur. w 1971 roku w Mardin, mieszka w Stambule) bada polityczne i społeczno-kulturowe kody, koncentrując się na marginalizacji i oporze wobec systemów ucisku. Jego prace znalazły się na wystawach w Documenta, Manifesta i biennale w Stambule, Gwangju, Sharjah i São Paulo, a także w MoMA / PS1 w Nowym Jorku.

Przedsięwzięcie jest realizowane ze środków pochodzących ze Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.

Partnerzy projektu: Galeria Pilot w Stambule, Miasto Kraków