PAPERLUST Photobook Fest 2019

Art and self-publishing as a tool for social change

Organizatorzy: Fresh From Poland & Paper Beats Rock
24.05–14.06.2019 Kraków

www.paperlustphotobookfest.com

O FESTIWALU

PAPERLUST Photobook Fest to nowe biennale na mapie wydarzeń fotograficznych w Europie, zainspirowane miłością do papieru. Pierwsza edycja Paperlust rozpoczyna się 24 maja, równolegle z Miesiącem Fotografii w Krakowie. Paperlust to jeden z pierwszych festiwali w Polsce poświęconych wyłącznie publikacjom fotograficznym.

PAPERLUST opiera się na współpracy regionalnej i ma na celu zaprezentowanie lokalnej sceny wydawniczej szerszej publiczności. Motywacją organizatorek festiwalu jest odkrycie  mniej znanych obszarów europejskiej sceny artystycznej przy jednoczesnym wzmacnianiu wymiany artystycznej i odkrywaniu self-publishingu jako medium offline, istniejącego w dobie Internetu.

IDEA

Pierwsza edycja festiwalu – Sztuka i self-publishing jako narzędzie zmiany społecznej – koncentruje się na regionie Wyszehradzkim i powstała w ścisłej współpracy z partnerami festiwalu z Polski, Słowacji, Czech i Węgier.

Wszystkie kraje należące do Grupy Wyszehradzkiej zostały dotknięte totalitaryzmem. Łączy ich tradycja self-publishingu zakorzenionego w Samizdat – publikacjach wydanych najtańszym kosztem, wykorzystywanych przez opozycję dla celów  społecznych i politycznych. Samizdat funkcjonował jako narzędzie propagandy przeciwko oficjalnemu systemowi władzy, używane przez podziemne organizacje patriotyczne, a także medium przekazujące sztukę spoza estetyki głównego nurtu. Dzisiaj self-publishing nadal niesie ze sobą potencjał wspierania zmian społecznych jako tanie, niezależne i łatwo dostępne medium. Pod tym względem self-publishing można porównać do Internetu. Jednak fizyczna kopia prezentowana na żywo w galeriach i podczas wydarzeń artystycznych pozwala fotografowi dotrzeć bezpośrednio do wybranch odbiorców i zostać zauważonym znacznie łatwiej niż w przypadku publikacji online.

PAPERLUST Fest wprowadza koncepcję nowego podejścia do publikacji artystycznej, i jej relacji w stosunku do pojęć takich jak kapitał, forma, inspiracja autora i sposób dystrybucji. Trzy wystawy, stanowiące trzon festiwalu, mają na celu przedstawienie książki w świetle. Ich celem jest zainicjowanie dyskusji na temat roli self-publishingu w społeczeństwie oraz nowych sposobów podejścia do medium książki fotograficznej w dobie Internetu i komunikacji online.

PROGRAM

PHOTOBOOK. STORYTELLING (Znaczy Się, 24.05–14.06.19) to starannie zaprojektowana wystawa prezentująca najciekawsze przykłady książek fotograficznych, które powstały z potrzeby przekazania osobistej historii, zazwyczaj niskobudżetowe i o niewielkim nakładzie.

Ziny i publikacje niskobudżetowe można porównać do Instagrama lub blogów. Łączy je demokracja wyboru (nie istnieje odgórny podział sił).

Ziny są także demokratyczne w sensie dostępności: niemal każdy może sobie pozwolić na wyprodukowanie kilku kopii za pomocą prostej drukarki. Dystrybucja odbywa się zwykle w zamkniętych kręgach, nie łatwo dostępnych dla osób z zewnątrz. Publikacje często działają jako rodzaj statementu przeciwko regułom kapitalizmu i zinstytucjonalizowanemu rynkowi sztuki komercyjnej.

Albumy i książki fotograficzne wyprodukowane przy większym wkładzie finansowym, (przez samych artystów, albo przez wydawnictwa), są prezentowane w ramach wystawy PHOTOBOOK. ASSET. (Galeria i!, 24.05 –14.06.19). Wystawa skupia się na aspektach ekonomicznych i wizerunkowych publikacji artystycznych wyprodukowanych w celu zaistnienia na rynku sztuki.

Książki fotograficzne  stają się ważnym narzędziem dla artystów dążących do zbudowania kariery na rynku sztuki. Wybór przez wydawnictwo i zaproszenie do pracy nad nową książką jest równoznaczny ze zdobyciem pewnej pozycji.  Budżet pozwala nie tylko na wyższej jakości produkcję, marketing i dystrybucję, ale także na pracę z całym zespołem ekspertów: projektantów, pisarzy, drukarzy itp. Jeśli książka zostanie zauważona, może stać się punktem startowym dalszej kariery, podobnie jak w przypadku wystawy w uznanej galerii. Różnica leży w zasięgu obu nośników: wystawa jest dostępna tylko dla ograniczonej czasowo i geograficznie widowani; książka może dotrzeć do odbiorcy w dowolnym momencie.

Trzecia wystawa – PHOTOBOOK. PROCESS (Galeria Nośna, Galeria Apteka, 24.05–02.06.19) uzupełnia dwie pozostałe. Ekspozycja skupia się na aspekcie produkcyjnym, przedstawiając różne sposoby i fazy tworzenia książki, podkreślając rolę zespołu pracującego nad publikacją. Do udziału w wystawie zaprosiliśmy dwóch artystów, którzy przedstawią proces pracy nad publikacją. Viktor Kopasz, artysta na stałe mieszkający w Pradze, będzie pracował nad nowym projektem w galerii w pierwszy weekend festiwalu. Tomasz Łączny, polski artysta mieszkający w Londynie, zaprezentuje proces pracy nad książka fotograficzną od podstaw, zaczynając od drukowania (naświetlania) zdjęć aż po szycie egzemplarzy. Łączny będzie obecny w galerii podczas drugiego weekendu festiwalu.

Oprócz wystaw festwal PAPERLUST oferuje szereg imprez towarzyszących. ZINE & PHOTOBOOK FAIR to okazja dla wydawców i twórców książek do zaprezentowania i sprzedaży swoich prac podczas weekendu otwierającego festiwale Paperlust i Miesiąc Fotografii. Intensywne, 4-dniowe warsztaty Collaboration Now! prowadzone przez ekspertów z krajów Grupy Wyszehradzkiej pomogą młodym artystom rozwinąć swoją praktykę. PHOTOBOOK DUMMY REVIEW daje artystom okazję aby skonsultować swoje projekty podczas spotkań z ekspertami. Program spotkań i wykładów przybliży uczestnikom zjawisko self-publishingu i tego, jaką rolę odgrywa on w naszej częsci Europy. CHILL ZONE (LIBRARY) + Kids Zone to miejsce gdzie można się zrelaksować, poznać zbiory naszej biblioteki – kolekcję  książek z krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz zabrać dzieci na ich pierwszą przygodę z książką i sztuką.

Struktura festiwalu opiera się na współpracy z lokalnymi partnerami i ekspertami w dziedzinie self-publishingu. Jako wydarzenie cykliczne, każda kolejna edycja PAPERLUST będzie poświęcona nowemu regionowi Europy i będzie się opierać na współpracy z instytucjami regionalnymi. Festiwal aspiruje aby stać się ważnym ośrodkiem książki fotograficznej na scenie sztuki współczesnej.

W NOŚNEJ

PHOTOBOOK. PROCESS – 24.05–02.06.19
SELF-PUBLISHING WORKSHOP – 30.05–2.06.19

The project is co-financed by the Governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.